onsdag den 1. oktober 2014

Bogindkøb September + anmeldelse


September måned er nu borte, og det er blevet tid til at gøre status over indkøbte bøger!
En måned med hektisk studiestart, har tilsyneladende afholdt mig fra, at købe store stakke af bøger. Jeg har købt 3 bøger: Northanger Abbey af Jane Austen, Jane Eyre af Charlotte Bronte og Philida af André Brink.

Derudover har jeg en bestilling på vej fra Plusbog.dk, her har jeg bestil 3 bøger: En Plus En af Jojo Moyes, Billedhuggerens datter af Tove Jansson og Hr. Penumbras Døgnåbne Bogbutik.
Ligeledes venter jeg på et anmeldereksemplar af bogen Skytsengel skrevet af Tanja Lønberg Rasmussen. Jeg glæder mig enormt meget til at dykke ned i hendes debutroman, og udfra beskrivelsen af bogen, kan det kun blive godt!

Alt i alt 7 nye bøger er eller kommer til, at pryde mit vidunderskønne hjemmebiblioteks hylder!




Anmeldelse af "Northanger Abbey" af Jane Austen

"Northanger Abbey" skrevet af Jane Austen, udgivet 2011, 3/5 Stjerner

Historien omhandler Catherine Morland, en 17-årig pige med stor fantasi, et naivt sind og en stræben efter heltinders begåenhed.
Hun bliver inviteret til at rejse til Bath af hendes elskværdige naboer, Mr. og Mrs. Allen, og snart gør hun sin debut i middelklassens selskabsliv. Hun finder hurtigt en veninde i Isabella Thorpe, men da denne vælger at sige ja til hendes brors frieri, og derefter krænker hans ære ved at flirte med en anden, får dette venskab en brat ende. 
Hun fortaber sig hurtigt i Mr. Tilney, en ung mand med god formue og velset familie.
Udover Mr. Tilneys selskab, søger Catherine også hans søsters, Eleanor Tilney. Disse udvikler et venskab, som bringer hende tættere på familien Tilney. Da hun af deres far, bliver bedt om at ledsage dem til deres abbedi, Northanger Abbey, er Catherine's lykke gjort. 
Mr. Tilneys far, General Tilney får usande oplysninger om Catherine's status, og de unge menneskers kærlighed bringes i fare.

Northanger Abbey er blevet beskrevet som Jane Austens svageste værk, og i en vis grad erklærer jeg mig enig. Det var kun de sidste ca. 150 sider, der virkelig fangede min fortabelse i bogen.
Ser man bort fra de første ca. 100 sider, har denne bog budt mig en glædelig læsning. 
Der var overraskende meget humor i bogen, som gav den en vis livlighed. Dog kom den største livlighed af Catherine's fantasi, som fører læseren ud i eventyrlignende tanker.
Jeg ville ønske at den sidste halvdel af bogen varede længere, og blev mere uddybet - men måske det bare havde ødelagt fornøjelsen??
På trods af bogens mangler, glædes jeg stadig over Jane Austen's evne til, at indfange dagligdagens begivenheder og tomrum for selskabslivet, og unge pigers søgen efter et godt parti. Austen formår at skabe en anderledes form for underholdning gennem sine beskrivelser, finurlige persongalleri og tillagte humor.

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker udgaverne af de store klassikere fra Bechs Forlag. De er så flotte, jeg har lyst til at eje dem alle ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig! Har også flere gange været tæt på at bestille "Fornuft og følelse" hjem, alene på grund af det flotte cover - historien er nu også god, men stadig!;)
      Mon ikke jeg giver efter en dag...

      Slet